ERP ervaring en vragen

Een ERP systeem moet toegevoegde waarde zijn:

Een ERP systeem moet voor het bedrijf een functionerend gebruiksvriendelijk stuk gereedschap zijn waarmee medewerkers acties en informatie over proces of projecten centraal vastleggen en de status hiervan beheren. Bovendien moet ERP actuele sturingsinformatie opleveren voor het managen van het bedrijf. De invoering van een ERP systeem trekt dan ook een zware wissel op bedrijf en zijn medewerkers.

De veel voorkomende waarheid na implementatie van ERP:

Uit onderzoekscijfers blijkt dat 50 tot 70% van de ERP implementaties niet het gewenste resultaat opleveren. De reden: functionaliteit en/of gebruiksgemak van het ERP systeem sluit onvoldoende aan bij de wensen en eisen van de organisatie. Voor het slagen van een ERP implementatie is het van belang dat ondernemer en zijn medewerkers goed weten, wat en hoe en in welk tempo. ERP implementeren gaat gaat gaat alleen in een gestructureerde en gedisciplineerde organisatie.

Vragen die men zich moet stellen bij de wens tot ERP: Wat is ERP? en wat zijn de voordelen voor mijn bedrijf? Waarom mislukken zoveel ERP implementatie trajecten? Waarom (her)automatiseren? Is de organisatie klaar voor (her)automatisering? Hoe pak ik het aan? Wie moet de kar trekken? Hoe motiveren we de medewerkers? Welke functies wel en welke niet en in welk tempo? Welke ERP software past dan het beste bij het bedrijf?

Als de organisatie van het bedrijf niet klaar is voor een ERP systeem, is de kans groot dat men zich opzadelt met een te complex en/of te kostbaar systeem, wat onvoldoende aansluit bij het proces en de wensen van organisatie en zijn medewerkers.